Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne określa ilość kalorii, którą należy dostarczyć do organizmu każdego dnia. Jest zależne od wieku, wzrostu płci oraz aktywności fizycznej. Wynosi średnio 1900-2600 kcal u kobiet w wieku 20-40 lat, natomiast u mężczyzn – 2400-3400 kcal.

Co to jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne, zwane też Całkowitą przemianą materii (CPM), to ilość kalorii, która jest potrzebna organizmowi. Dostarcza się ją w postaci pożywienia. Informuje o tym, ile energii należy zapewnić swojemu ciału, aby mogło prawidłowo funkcjonować. Zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wzrostu, wagi, wieku oraz uprawianej aktywności. CPM jest wykorzystywane także do układania diet odchudzających oraz na przytycie. Ten współczynnik można obliczyć, jednak nie będzie on precyzyjny w 100%. Najlepiej zrewidować go już po rozpoczęciu stosowania diety. Przy określaniu CPM brana jest pod uwagę także Podstawowa przemiana materii (PPM lub inaczej BMR). Jest to ilość kalorii niezbędna do utrzymania podstawowych funkcji organizmu: procesów fizjologicznych, snu, oddychania, trawienia, termoregulacji, ale też aktywności fizycznej. PPM

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie kaloryczne?

W internecie są dostępne kalkulatory, dzięki którym można obliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Aby samemu dokonać obliczeń, można wykorzystać jeden z kilku wzorów, np. niezbyt dokładny, ale prosty: pomnożenie wagi ciała x 24 godziny = PPM. W drugim kroku PPM mnożymy przez współczynnik aktywności od 1,0 dla osób nie uprawiających żadnych aktywności do 2,0 przy codziennym treningu lub ciężkiej pracy fizycznej. Kolejna metoda opiera się na sumie PPM, kalorii spalanych podczas wysiłku, po wysiłku, tzw. efektu termicznego pożywienia, czyli wzrostu tempa przemiany materii w chwilę po posiłku oraz ilość kalorii utraconych podczas codziennych czynności. Średnie dzienne zapotrzebowanie kaloryczne u kobiet w wieku od 20 do 40 lat ważących około 60 kg waha się w przedziale od 1900 kcal przy braku aktywności fizycznej do 2600 kcal w przypadku wielu treningów lub pracy fizycznej. Panie w wieku od 41 do 60 lat powinny przyjmować od 1800 kcal do 2400 kcal. Zalecana ilość kalorii dla mężczyzn w przedziale wiekowym 20-40 lat i wadze około 70 kg to od 2400 kcal do 3400 kcal w zależności od podejmowanego wysiłku. Panowie w wieku 41-60 lat powinni zjadać od 22500 kcal do 3200 kcal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

87 − 80 =